Met de camper van Toronto naar Vancouver

Dag 12

Gisteravond laat werden wij opgeschrikt door luid toeterende locomotieven die met naar schatting 100 wagons op slechts 15 meter van onze camper voorbij denderden. En voor zo’n lange trein echt weg is dat duurt ff als hij langzaam rijdt. Allemachtig wat een kabaal, we vrezen dan ook het ergste voor onze nachtrust. Echter de laatste trein reed blijkbaar net voor twaalf uur. Dus viel het uiteindelijk nog mee.

Vandaag gaan we een tweetal hoogtepunten van deze reis bezoeken, Mnt Rushmore en Crazy Horse Memorial de weg hierheen is een prachtige route door de Blackhills. Maar eerst gaan we in Rapid City weer voorraad inslaan voor de komende dagen want dan komen we niet in grote steden met veel winkels.

Als we bij ons eerste doel Mnt Rushmore arriveren moeten we $10 parkeergeld betalen het monument zelf is gratis toegankelijk.

De man aan de kassa kijkt naar binnen en zegt, is er een kans dat jullie misschien ouder dan 62 zijn? Op zich een vreemde en zeer ongepaste vraag natuurlijk, zeker als je bedenkt dat geen van ons vieren er zo uitziet.

Maar we besluiten de man zijn vergissing niet te laten merken en bevestigen dan maar dat wij allemaal boven de 62 zijn.

Vervolgens behoeven we slechts $5 parkeergeld te betalen. Jammer want wij willen helemaal geen medelijden.

De uitgehouwen presidenten is werkelijk ongelooflijk dat ze dit hebben kunnen maken. Prachtig om te zien.

Een zoomlens is echter wel onontbeerlijk, want je staat er best een eind vandaan.

Helaas zijn er ook renovatie werkzaamheden gaande waardoor we niet overal naar toe kunnen lopen.

Bij de afzetting kan ik het niet laten een aantal Amerikanen te vragen, nadat ik ze vertelde dat ik uit Europa kom, of Donald Trump soms besloten heeft om zicht toe te laten voegen aan de 4. De meesten moesten hier wel om lachen en zeiden dat het ze niet eens zou verbazen ook al omdat hij het geld er wel voor heeft.

Hierna via een omweg, want onze camper is te groot voor een aantal wegen hier, naar het uitgehouwen indianen opperhoofd Crazy Horseop paard. Er is echter alleen nog het gezicht sinds 1998 te zien de rest van het beeld moet nog worden gemaakt. Dit lijkt echter niet echt op te schieten.

Hier bedraagt de entree $30 per auto, incl bezoek aan museum etc.

Na dit bijzondere spektakel rijden we via Custer Statepark richting Sturgis, beroemd van het jaarlijkse gigantische mototreffen met meer dan 200.000 motorrijders in augustus. Hier zullen we dan ook overnachten. Er is vandaag en morgen een motorstunt race, helaas zijn wij te laat als we in het centrum willen gaan eten is het zojuist afgelopen en zijn de meeste winkels inmiddels dicht.

We eten daarom maar een pizza bij Dominos Pizza die wel open is.

Daarna terug naar onze camping welke we al ruim van te voren hebben gereserveerd.

Morgen weer een lange rit naar Cody voor de boeg (650 km)

Paul Lentjes

Mooi zo'n trein hè?
Vooral zo'n lange ?

Paul Brouwer

Mooie verhalen en wat zien jullie veel.

Bob and Margaret

I always wanted to see Mt. Rushmore! Enjoy reading about your
Escapades.

Cor R

Mm... Ik herinner mij iets over achtervolgen met pech op vakantie. Hahahaha
Als Wd40 niet helpt........
Wel mooie wegen waar je met de Goldwing lekker kan toeren op de cruise control. Peukje, drankje, terrasje.. Ik zie t voor me.
????