Met de camper van Toronto naar Vancouver

Dag 11

Vanmorgen verliep alles normaal dus op tijd vertrokken.

We hebben sowieso geen haast want het is een korte rit van slechts 280 km plus de klok gaat weer een uur naar achteren

We hebben de saaie verbindingsdagen nu wel zo’n beetje achter ons liggen en vandaag gaan we ons eerste Nationale Park,Badlands bezoeken. Dat betekent achter wel dat we toch nog 250 km saaie snelweg moeten rijden om daar te komen.

Maar dit zal ons toch erg mee gaan vallen, want bij onze eerste koffiestop na ruim een uur rijden, blijkt hier ook een prachtig museum te zijn Het Pioneer Automuseum in Murdo SD met allerhande oude meuk uit vroeger tijden maar vooral uit de vorige eeuw. Er staan prachtige antieke en klassieke auto’s van begin 1900 t/m de jaren tachtig, vooral Amerikaanse auto’s ook staan er veel tractoren, motoren en allerhande speelautomaten, gebruiksartikelen ongelooflijk wat een (kapitale)zooi. We hebben hier minstens een uur rondgelopen en dan bekijk je alles vluchtig. Is echt een aanrader voor mensen met interesse in klassieke auto’s.

Hierna verder tot er langs de snelweg een bord staat met Visit 1880 Town, geen idee wat dit is, wij eraf en dit blijkt een replica van een western stadje uit 1880 te zijn.

Het is verrassend compleet en erg leuk om te zien. Ook hebben ze hier de complete verzameling kostuums en andere attributen die gebruikt zijn voor de film Dances with Wolfs met Kevin Costner. Zelfs het inmiddels overleden en opgezette paard van hem uit de film staat hier.

Zelfs in de authentieke saloon compleet met bordeel, echter zonder dames van lichte doch sympathieke zeden, is een optreden van de een of andere hillbilly met een baard.

Ook na dit onverwachte leuke intermezzo verder richting Badlands, op dezelfde afslag hiervoor ligt ook de MinutemanMissile historic site. Dit is een tentoonstelling over de laatste intercontinentale raketsilo’s met kernbommen waar de US er zo’n 400 van had tijdens de koude oorlog.

Dit was echter niet erg interessant voor ons, veel te veel tekst en dan vooral ook nog erg technisch. Dus na 10 minuten hielden wij het voor gezien.

Al snel reden we hierna Badlands NP in. Dit bestaat vooral uit vele kale op zandhopen gelijkende heuvels en kloven.

Erg mooi om te zien, ook lopen er hier en daar bizons rond.

Ala we na zo’n 35 km het park weer uitrijden komen we al snel bij ons einddoel aan van vandaag het plaatsje Wall.

Hier is het Wounded Knee museum wat verteld over de slag bij Wounded knee, waarbij honderden indianen incl vrouwen en kinderen door het leger zijn vermoord door ze gewoon neer te maaien met hun wapens. Triest om te zien hoe de USA omging en misschien nog wel gaat, met de oorspronkelijke bewoners van dit gigantische land.

Hierna rijden we naar onze camping die dicht bij het centrum ligt, dus wordt er vanavond niet gekookt maar gaan we buiten de deur eten.

Maar hiervoor bezoeken we eerst nog een bij Amerikanen overbekende winkel Wall Drugstore geheten. Hier verkopen ze werkelijk bijna alles.

Morgen op naar Mnt Rushmore en meer.

Roben Tineke

Wat een prachtige foto,s ,Berrie hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag .een gezellige dag allemaal.